10nov2015

MAASTRICHT - Een fluitje van een cent is wat teveel gezegd, maar voor jongeren is het nog steeds vrij eenvoudig om aan bier en sterke drank te komen. Slechts bij een op vijf jongeren lukte dat niet, blijkt uit een onderzoek door de Universiteit Twente.

Bron: Dichtbij.nl

Om te toetsen in hoeverre alcoholverkopers zich aan de wettelijke leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol (18 jaar) houden, heeft Universiteit Twente in opdracht van de 18 Zuid-Limburgse gemeenten een onderzoek uitgevoerd. De gemeenten kunnen met de resultaten van dit onderzoek aan de slag om naleving van de regels te verbeteren.

Vergewisplicht

Als iemand aan de kassa of achter de bar bier wil afrekenen, moet de verkoper een inschatting maken.

Is de koper iemand die jonger lijkt dan 25 jaar, dan moet de verkoper hem of haar om een ID-kaart of paspoort vragen.

Dat gebeurt dus meestal niet, blijkt uit het onderzoek.

Resultaten

In totaal hebben de verkopers in 31,3% van de gevallen aan de jongeren om hun ID-kaart gevraagd en de uiteindelijke naleving (geen alcohol verkopen aan minderjarigen) bedroeg 21,6%. De naleving was het best in supermarkten (56%), gevolgd door slijterijen (26%), sportkantines (14%), cafetaria’s (7%) en horeca (6%).

Het nalevingspercentage geeft aan hoeveel procent van de verkopers zich tijdens het onderzoek hield aan de wet en dus geen alcohol verkocht aan minderjarige mysteryshoppers.

De cijfers in Zuid-Limburg zijn vergelijkbaar met de landelijke cijfers van begin 2015.